MASSAGESKOLEN
v/ Gunna Højgaard

Kontor:
Sankt Jørgens Allé 7, 4. tv.
1615 København V

Telefon 411 410 77
gunna@massageskolen.dk

Gunna Højgaards Blog

Strudsens strategi

20. juli 2014

Hvis du vælger at lukke øjnene for ny viden på dit felt, føler du, at du med god samvittighed kan fortsætte som altid. Du stikker hovedet i busken lige som mundheldet siger, at strudsen gør, når den møder en udfordring.

Det du ikke ved, behøver du med intakt samvittighed ikke inddrage i din behandling.

Det eneste, der kan få dig til trods alt at holde hovedet højt og tage notits af det nye ville være, hvis den gruppe, du plejer at sammenligne dig med, også gør det. ( “Strudsemanøvren”, artikel af Cecilie Cronwald, Weekendavisen 9/5 2014)

Hvorfor er jeg så optaget af det her?

Når vi (skolerne) underviser kommende massører i anatomi og fysiologi, har vi en tendens til at blive ved med at bruge lærebøger, som er forældede.

I anatomi fortsætter vi som altid med at undervise i skrællede muskler, befriet for bindevæv, og vi bruger alt for megen tid på at terpe det enkelte muskelindivids udspring, tilhæftning og funktion. – Selv om de seneste års forskning har lært os, at ingen muskel fungerer alene, og at alle muskler er dybt integrerede i fasciesystemet.

I fysiologi gennemgår vi skolemedicinens organsystemer: Bevægeapparat, fordøjelse, åndedræt, kredsløb, nervesystem o.s.v. Jeg behøver ikke nævne dem alle. Her mangler i de fleste lærebøger eksempler på fysiologiske funktioner, som kæder systemerne sammen. Hvor er for eksempel vagusnervens regulerende virkning på immunsystemet? Hvor er der information om fasciernes rolle i kroppens væskedynamik?

Der mangler helt en opdateret forklaring på, hvordan massørens behandlingsteknikker påvirker  de fysiologiske processer.